Tiskové zprávy se v PDF nikdy neposílají. Zopakujeme si to. Nikdy #005

PDF je skvělý způsob jak někomu poslat leták, zejména pokud si ho bude chtít vytisknout, ať už na vlastní tiskárně, nebo dokonce odevzdat do tisku profesionálního. Ale měli byste vědět, že pro novináře je tisková zpráva v PDF k ničemu. Není z ní schopen dostat nepoškozený text, což je hlavně to co potřebuje.

Ne, to není mýlka.

  • PDF likviduje odstavce (abyste dostali zpět odstavec, musíte odstranit odřádkování u každého řádku).
  • PDF spolehlivě zničí jakékoliv tabulky (zatímco když je pošlete v původní Word či třeba HTML podobě, tak novinář prostě může označit a kopírovat).
  • PDF může dokonce kompletně zlikvidovat jakýkoliv text, pokud ten kdo ho vytvářel byl tak velký mimoň, že vše nechal převést do křivek.

Tisková zpráva není plakát, měl by to být čistý text

Je dobré si pamatovat, že tisková zpráva není ani plakát, ani něco co má hýřit barvami, různorodými fonty. Novinář pro svou práci potřebuje text, čistý, co nejméně formátovaný a co nejméně komplikovaný. A chce mít možnost ho zpracovat co nejrychleji. Mimochodem, s tím i trochu souvisí jeden dřívější tip: Ne vždy je nutné trápit se s tiskovou zprávou, často stačí jen sdělení podstatné informace

  • PDF můžete číst a zpracovávat jenom se specializovaným software, na mobilní telefony a tablety si ho musíte většinou extra pořizovat, proto je ideální posílat tiskovou zprávu (nebo alespoň onu zásadní informaci) přímo v těle mailu.

TIP: Příloha má být prostě jenom příloha, tiskovou právu a sdělení musíte poslat tak, aby použití přílohy bylo volitelné. Vážně, pokud chcete skutečně novinářům i sobě pomoci, jakékoliv přílohy vynechejte. Nedokážete-li to, tak nejjistější dnešní způsob je použit Word. Ale i to je svým způsobem zlo.

  • PDF je zbytečně velké, je obtížné ho převést do použitelné a indexovatelné podoby v interních systémech redakcí. A to, že je zbytečně velké, může znamenat, že nemyslíte na novináře a jejich mobilní FUP.
  • Z PDF může být obtížné dostat ven v použitelné podobě obrázky, ale hlavně jakékoliv informace, které si PDF převedlo z původní použitelné podoby do vlastní nepoužitelné (ale snadno zobrazitelné).
  • Tisková zpráva v PDF v žádném případně nepatří na váš firemní web. Tam patří v jedné jediné podobě, v HTML, tak aby byla použitelná na jakékoliv platformě, aby byla indexována vyhledávači a sloužila dobře svému účel.

Jeden z nejzábavnějších argumentů proč něco přišlo v PDF bývá, „aby nám to nemohli měnit“. Vždy mě to dostane do kolen a začnu se smát. PDF stačí otevřít v čemkoliv co tenhle formát umí opravovat a můžete si s obsahem dělat co chcete. Nepomůže ani to, když ho „zamknete“.

TIP: Posíláte infografiku? Pro tu může být PDF dobrý formát pokud ji chcete poslat jako podklad pro tištěná media, pro ta internetová to je ale opět jenom komplikace. Pošlete jim infografiku jako PNG/JPG, ideální šířka 640 až 800 bodů. 

Už v roce 2004 byl napsán text No PDF press releases, please! a přesto je to marné. Každý týden někdo pošle tiskovou zprávu v PDF. Každý měsíc se minimálně jedna osoba začne do krve hádat, že tak je to správně. Každý měsíc netuší, že skončí u novinářů v pozici „ignorovat“.

Reklamy

1 komentář: „Tiskové zprávy se v PDF nikdy neposílají. Zopakujeme si to. Nikdy #005

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s